niedziela, 28 lipca 2013

Kaci i Ofiary




Książka Laurence Rees’a to wstrząsająca opowieść bohaterów i katów II Wojny Światowej, którzy w sposób szczególny zapisali się na kartach historii. Autor po wielu latach od zakończenia wojny dociera do wielu ludzi i przeprowadza z nimi wywiady które zamieścił w tej książce. Jest to portret 35 osób, niekiedy tak różnych od siebie, ale łączy ich jedna wspólna cecha-śmierć widziana z bliska.
   Na mnie szczególne wrażenie wywarły opowieści m.in. Hiroo Onody, żołnierza armii japońskiej który odmówił kapitulacji w 1945 i spędził na filipińskiej wyspie Lubang 29 lat, pozostając wierny Cesarzowi ,myśląc , że wojna się nie skończyła.
  Kolejna straszliwa historia to opowieść Petrasa Zelionka, który uczestniczył w rozstrzeliwaniu żydowskich mężczyzn, kobiet i dzieci. Masayo Enomoto opowiada o gwałtach, morderstwach i kanibalizmie popełnianych przez japońskich żołnierzy w Chinach:„Kiedy zobaczyłem kobietę w strefie nieprzyjacielskiej, pierwsze, co od razu przyszło mi do głowy, to zgwałcić ją. Bez wahania(…)Opierała się. Ale ja nie zważałem na to”. Następnie zrobił to, co robił zawsze ze zgwałconymi kobietami-zabił ją. A kiedy patrzył na ciało kobiety, którą właśnie zgwałcił i zabił, przyszła mu do głowy kolejna myśl. On i jego towarzysze byli głodni(…)Dlaczego więc jej nie zjeść? Enomoto wciągnął kobietę dalej pod osłonę płotu i zaczął ją ćwiartować. Wycinał kawały mięsa z jej nóg, ramion i brzucha(…)Potem zaniósł wycięte kawałki do swojej jednostki.(…)Enomoto zjadł trochę mięsa i opisał je jako ,,smaczne i delikatne-lepsze niż wieprzowina”.
 
 W książce Rees’ a występują też bohaterowie walczący z machiną zła i okrucieństwem wojny,  jak Estera Frenkiel która w 1940 roku  znalazła się w getcie na obszarze Łodzi i uratowała przed  śmiercią kilku Żydów.
     Kaci i Ofiary” to doskonała lektura dla osób, które chcą zgłębić swoją wiedzę z historii drugiej wojny a przede wszystkim spróbować wyobrazić sobie życie w tamtych przerażających czasach i poznać historię ludzi, którzy żyjąc w tych latach , stanęli w obliczu trudnych i niemożliwych decyzji, sprowadzających się niekiedy do prostej, zimnej kalkulacji: Albo zginie on, albo ja. W trakcie jej czytania, pada pytanie : Co Ja bym zrobił na miejscu tych ludzi?



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz